En av mina absoluta favoritserier är Ann Cleeves Shetlandskvartett.
Den består av Raven Black (Svart som natten), White Nights (Vita nätter), Red Bones (Rött stoft) och Blue Lightning (Blå gryning). Den utspelar sig på Shetlandsöarna och handlar framförallt om polisen Jimmy Perez. När jag läst den sista i serien så var jag så upprörd och faktiskt besviken. Mer kan jag inte säga utan spoilers.

Men ändå önskade jag mig en fortsättning och då och då har jag kollat efter en sån. Så igår var jag i en bokhandel i Stockholm och plötsligt låg den där framför mig. Den femte i serien! Dead Water heter den. Och ja, den fick följa med mig hem!

deadwater

Dessutom visar det sig att BBC nu har gjort en TV-serie. Lite läskigt, eftersom jag älskar böckerna, men jag hoppas så att svensk TV kommer att visa den! Länk till BBC hittar ni här.

