Monika är bondflickan som bor med sin pappa Ivan. Hon bakar, lagar mat, syltar och saftar, för helst vill hon undvika att vara utomhus på bondgården. En sommar så säljer Ivan det gamla stallet och marken runtomkring. Doktorn från Stockholm som köper det gör sommarställe av det och kommer dit med sin fru och dottern Johanna. Trots att Monika och Johanna är olika på så många sätt så börjar de spendera sommardagarna på väg in i tonåren tillsammans. År efter år. Tills det inte längre är så. Många år senare så bor Monika på gården med sin son Lasse. Uppe vid Stallet på somrarna bor nu Johanna, hennes man och två söner. Skillnaden mellan Monika och Johanna som var så tydlig när de var små finns kvar och får konsekvenser, inte minst för deras barn.

Springa med åror är Cilla Naumanns Augustnominerade bok som kom ut tidigare i år, 2012. Den utspelar sig på samma plats, i samma familjer som hennes ungdomsroman 62 dagar från 2011. Cilla Naumann debuterade 1995 med Vattenhjärta och har sedan skrivit flera böcker, både för vuxna och för ungdomar.

Springa med åror fick jag av Monica som jobbar på Bokia här i Sundsvall för att läsa för ett tag sedan. Det var innan Augustprisnomineringarna offentliggjordes. Jag kände inte till författaren tidigare, och inte förrän jag läst boken så förstod jag att den behandlar samma tema som en tidigare av hennes böcker fast ur ett annat perspektiv.

Springa med åror handlar mycket om stämningar. Handlingen är bara en konsekvens av det som redan är, det som är stämningen. Det var ingen enkel bok att läsa, men det var en bok som påverkade. Redan från första sidan får jag en känsla av att det här kommer inte att gå bra. Och ärligt talat så är det inte alltid jag vill läsa sådana böcker.

Trots att den känslan kvarstår så innehåller boken även finstämdhet, kärleksfullhet och väldigt mycket moderskärlek (och faderskärlek). Cilla Naumanns beskrivningar av de två flickorna och ”spelet” mellan dem träffar mitt i prick. Det var ju så det var. Tyvärr och som tur var? Även beskrivningen av hur moderskärlek kan yttra sig är riktigt bra. Men när jag lägger ifrån mig boken så har jag kvar den där sorgsna känslan jag fick från början och tårarna samlas i ögonen. För det är ingen enkel bok att läsa. Men läsvärd är den.

Jag blir också väldigt nyfiken på 62 dagar, och funderar på att läsa den också!

Andra som bloggat om boken är: Bokhora och Emmas boktips.

Omdöme: Känsolmässigt starkt om två unga flickors relation till varandra och omvärlden.
Betyg: 4+

