Tragedi på en lantkyrkogård – filmen

Den 20 november 2013 släpptes filmen Tragedi på en lantkyrkogård på DVD. Den hade inte gått på bio innan dess. Vi såg den 1 augusti 2014.

Så här beskrivs den på nätet:tragedi-pa-en-lantkyrkogard

Julbordet står dukat i prästgården för kyrkoherden och hans gäster Puck och Einar Bure. Då knackar det på dörren, och den blonda sexbomben Barbara berättar tårögd att hennes man är försvunnen. När han hittas mördad inkallas riksmordkommissarie Christer Wijk, och skvallret börjar gå i den lilla byn – men vem talar sanning och vem ljuger för att dölja sitt brott?

 

Den här filmen såg vi samma dag som jag läste ut den så man kan säga att jag minst sagt kunde analysera skillnaderna 😉 Om det var bra eller inte är lite osäkert. Faktiskt så var skillnaderna inte så irriterande den här gången, trots att man t.ex. tagit bort en del karaktärer. När jag läste boken så tyckte jag Lotta var ett positivt tillskott och det var lite trist att Lotta inte fick ta lika mycket plats som i boken, men å andra sidan kändes det inte som det behövdes. Castingen av Hjördis tyckte jag blev helt fel jämfört med boken, men Sissela Kyle som Tekla Motander var suverän i sin stil!

Sen är det det här med attraktionen mellan Puck och Christer som i den här filmen får en motsvarighet i Ejes flört med Barbara. Den finns ju i boken också men den får mycket större proportioner i filmen, och jag är inte säker på att jag gillar det.

Som vanligt så är 50-talskänslan väldigt tydlig, med tidsmarkörer och snygga kläder.

En sak som jag gillar med filmatiseringarna av de här böckerna (som vi nu sett alla) är att man varit relativt trogen själva mysteriet i vilken som är skyldig och i stort sett motivet (med ett undantag). Det finns inget som stör så mycket i en filmatisering av en deckare om man bytt skyldig eller helt och hållet gjort en annan bakgrund. I den här filmen höll man sig till huvuddragen i boken trots de ändringar som gjorts.

Filmen recenseras på Moviezine.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.