En tesked jord och hav av Dina Nayeri

Saba och Mahtab Hafezi växer upp i byn Cheshmeh i norra Iran. En dag när Saba ärentesked 11 år så försvinner hennes syster och mamma spårlöst. Saba blir ensam kvar med sin pappa och grannarna som tillbringar mycket tid hemma hos Hafezis. Hon och Mahtab har alltid älskat Amerika och deras föräldrar har uppmuntrat dem att lära sig engelska riktigt bra. Saba är övertygad om att hon sett mamman och Mahtab på flygplatsen, på väg ombord på ett flyg. Hon skaffar i hemlighet amerikanska filmer och musik, drömmer sig bort och är så förvissad om att hennes tvilling befinner sig i Amerika tillsammans med deras mamma att hon berättar för alla om Mahtabs fantastiska västerländska liv. Hennes vänner från byn, den vackra flickan Ponneh och Reza som Saba är förälskad i, blir Sabas trygghet. Familjen Hafezi lever i skräck för att deras kristenhet och intresse för det västerländska ska avslöjas, och försöker leva enligt mullornas regler. De gör allt för att framstå som goda muslimer och leva som förväntas. Men Saba drömmer om att ha Mahtabs frihet.

En tesked jord och hav av Dina Nayeri kom ut 2013. I orginal heter den A teaspoon of earth and sea och har översatts till 13 språk. Det är Dina Neyeris debutbok. Hon föddes i Teheran under den iranska revolutionen och kom till USA med sin familj när hon var 10 år. Hennes nästa bok, In transit, beräknas komma ut 2014.

En tesked jord och hav lyckades jag klicka hem från Booked. Det som lockade mig var titeln samt att den utspelar sig i Iran.

Det tog väldigt lång tid innan jag kom in i boken, faktum är att efter 200 sidor så kämpade jag fortfarande, men någonstans där vände det (boken är 444 sidor). Dina Nayeris sätt att skriva är väldigt kompakt, varje sida innehåller väldigt mycket information. Det är många karaktärer att hålla reda på, och det tar ett tag innan jag kan lyckas. Redan från början så förstår jag till viss del vad som hänt med Mahtab och mamman, och utifrån beskrivningen av boken hade jag förväntat mig att överraskas mera.

Men halvvägs in i boken så börjar jag kunna relatera karaktärerna till varandra och intressera mig för alla andra historier som boken består av än den om Mahtab. För det är riktigt mycket som händer Saba, och mycket man som läsare får veta om att växa upp i Iran. Vissa bitar är rent omskakande. Jag uppskattar att boken är uppdelad från olika berättarperspektiv, och i synnerhet så gillar jag styckena där Rezas mamma, Kahnom Basir, är berättaren. Men riktigt in i det detaljrika sättet att uttrycka sig kommer jag inte, det känns som om jag inte kunnat ta till mig allt. Det finns en hel del att fundera på efter att man läst boken.

Några andra som bloggat om boken är Bokfrossa, Kajsas bokblogg och Annas bokprat.

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Bokia.

Omdöme: Innehållsrikt pch detaljerat om en tvillings uppväxt i revolutionens Iran och hennes längtan efter frihet.
Betyg: 3+

6 kommentarer

  1. Den här är jag lite sugen på, men jag var för långsam för att klicka hem den från Booked 😉 Efter att ha läst Fjäril i koppel känner jag att jag skulle vilja läsa mer om Irans historia.

    Gilla

  2. Intressant att läsa dina tankar om boken efter att ha läst den själv. Håller definitivt med om att den var trög att komma in i. Kul att se hur man fastnar för olika saker när man läser en bok.

    Gilla

  3. […] Darkness, 304 sidor 33. Kristina Ohlsson, Davidsstjärnor, 485 sidor, Betyg: 4+ 34. Dina Nayeri, En tesked jord och hav, 450 sidor, Betyg: 3+ 35. Allison Pearson, Jag tror jag älskar dig, 375 sidor 36. Kerstin […]

    Gilla

  4. Jag läste den här boken under våren och min tanke efter att jag läst färdigt är precis samma. Boken är knepig att komma in i – men sedan är det en bok som stannar i tanken. Håll ut och ge inte upp då boken är värd att läsas till sista sidan.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.