Söndag igen. Helgen har varit minst lika intensiv som veckan, och sömnbristen är akut. Är faktiskt så trött att jag har svårt att fokusera på boken jag läser och då är det illa. Igår blev det en powernap i soffan för att orka, får se om jag kan klämma in det mellan simningen och städningen i eftermiddag också… För läsa måste jag ju orka!

I En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten så bjuder jag på en smakbit ur boken Springa med åror av Cilla Naumann. Boken handlar om bondflickan Monika, hennes familj och  sommargästen Johanna som kommer från helt andra uppväxtförhållanden i staden. Mest handlar det om hur olika det är för Monika och Johanna.

Smakbiten kommer från sidan 29.

Sedan ska jag ofta komma att undra hur allt så snabbt kunde bli så viktigt och speciellt med Johanna och hennes familjs olika åsikter, uttryck, ägodelar och vanor.
Hur gick det till att jag på ett ögonblick förtrollades av deras atmosfär och lät dem benämna allt mitt? Hur kunde de få säga hur hela vårt välkända hemma var och skulle behandlas?
Som att man inte fick plocka prästkragarna.
Kohagen var ju full av dem.

