Tidigt en måndag morgon första dagen efter ett skollov, så gör två barn en hemsk upptäckt i skolans gymnastiksal. Från taket dinglar fem döda män. Det hela liknar en avrättning och de är lemlästade till oigenkännelighet. Polisinspektör Konrad Simonsen och hans team från Köpenhamn tar sig an uppgiften att identifiera de fem männen och leta efter deras mördare. Ganska snart därefter dör ytterligare en man och det visar sig att offret har kopplingar till de andra fem.  Konrad, hans team med bl.a. Arne, Pauline och Nicole, kallad ”Grevinnan”, står inför en stor utmaning vilken inte blir mindre när de såsmåningom inser att alla de fem männen är pedofiler. Starka krafter har satts i rörelse bakom kulisserna och utnyttjar media till sin alldeles egen agenda. Snart har de mobiliserat en stor del av det danska folket i sin sak, vilket försvårar polisens arbete.

Svinehunde är Lotte och Søren Hammers debutroman från 2010. Det är den första i en serie om Konrad Simonsen och hans grupp. Svinehunde och de efterföljande böckerna (fyra stycken hittills) har utkommit i 19 länder. Lotte och Søren Hammer är ett danskt syskonpar.  Søren är lärare och Lotte är sjuksköterska, men nu skriver de på heltid. Boken är nyligen utkommen på svenska, och då heter den Svinen.

Ett av mina mål för 2012 har varit att återigen läsa något på danska, då det var länge sen. När jag var i Köpenhamn i mars låg pocketupplagan av Svinehunde etta på försäljningslistan så jag inhandlade den. När det nu i september var dags för Danmark i den Nordiska läsutmaningen gav jag mig i kast med den. Det var inte enkelt, men ändå enklare än jag trodde att läsa på danska, mycket beroende på att jag läst en hel del på norska.

Det här är riktigt bra nordiskt krim tycker jag! På framsidan står det ”Dansk krimi på svensk nivaeu” men ärligt talat så tycker jag det här är bra mycket bättre än en del svenska deckare… Att läsa på danska tar längre tid för mig, men det gör också att jag läser mer noggrant, och det färgar förmodligen mitt intryck av boken.

Jag gillar jargongen och växelverkan mellan poliserna. Där finns humor och ärlighet men också en värme. De har alla sina brister och svagheter men också sina styrkor. De är mänskliga. I början var jag orolig att boken skulle vara för grotesk, med tanke på början, men ganska snart får boken ett annat fokus. Den är obehaglig men på ett annat plan och av andra orsaker. Trots att man redan från början vet betydligt mer än poliserna så hålls spänningen uppe hela vägen, då det inte bara är ”vem som är mördaren” som driver historien framåt.

Författarna tar upp ett komplext problem och de gör det med bravur. Man förstår i någon mån både poliserna och mördarna. De sätter fingret på problemet på om det kan finnas förståelse för hemska brott. Kan det finnas goda orsaker? Eller får man aldrig ta lagen i egna händer? Vad händer med vårt samhälle då? Boken är också modern, och hur mördarna och även poliserna använder sig av media, som samtidigt har en egen agenda, är väl beskrivet. Jag kan inte den danska lagen men jag gissar att detta även är ett tydligt inlägg i den danska politiken.

Det finns ingen tvekan. Jag ska definitivt läsa nästa bok i serien!

Omdöme: Dansk krimi på högsta nivå, med fokus på om det någonsin kan vara rätt eller i alla fall förståeligt att ta lagen i egna händer.
Betyg: 4+

