I Veckans Tematrio skriver Lyran så här: Nu är det riktigt snart dags för årets Bokmässa, en mässa som har Norden i fokus. Tyvärr drabbades jag av lite överexponering och har inte alls haft lust att läsa nordiskt i år. Men nog kan jag skrapa ihop tre författare att tipsa om. Berätta om tre favoriter från Norden – författare eller böcker!

Min första tanke var att köra en helnorsk variant men så kom jag på att det har jag ju redan gjort. I maj i Tematrio så var det tema norsk litteratur och mina tre tips hittar du här. De gäller fortfarande, även om de kunde kompletteras med flera norska tips.

Eftersom jag läser mycket norskt, men ganska lite från de andra nordiska länderna så gjorde jag det omedelbart svårare för mig själv. Men här kommer tre tips som varken är från Sverige eller Norge, utan alla från Danmark.

1. Kalak av Kim Leine är hans självbiografiska roman från 2007. Den utspelar sig till stora delar på Grönland där Kim arbetade under många år, men också i Danmark. Min recension kan du läsa här.

2. Skæbneanekdoter av Karen Blixen är en novellsamling från 1958. En av novellerna är Babettes gästabud, som blev mer känd när den blev film 1987.

3. Frøken Smillas fornemmelse for sne (Fröken Smillas känsla för snö) av Peter Høeg är hans internationella genombrott  från 1992. Smilla är halvt dansk och halvt grönländsk och den utspelar sig delvis på Grönland. Den filmatiserades 1997.

