Det hela tar sin början nyårsafton 1937 i New York. Katey Kontent och hennes rumskamrat Eve Ross tar sig till Hotspot, en nattklubb i Greenwich Village, för att fira in det nya året. En ung snygg man kliver in på klubben och slår sig ner. Det är Theodore Grey, även kallad Tinker. Han, Eve och Katey tar sig några drinkar tillsammans och det tycks vara början till en lång vänskap. Men bara en vecka senare, efter ett restaurangbesök, inträffar något som ställer allt på ända, och deras roller sinsemellan förändras. Katey drar sig undan, byter jobb, flyttar till en egen lägenhet och gör allt för att skapa sig ett eget liv. Men hon dras ändå mot Tinker och Eve, om och om igen.

Artighetsreglerna är Amor Towles debutroman från 2011. Amor Towles är chef för ett investmentbolag på Manhattan med bara en novell publicerad tidigare. Artighetsreglerna har sålts till 10 länder och hamnade på bestsellerlistan i USA.

Det här var en bok som jag såg fram mot att läsa. Jag gillade The Great Gatsby när jag läste den för länge sedan, och den här sas likna den. Jag brukar också gilla att läsa om New York, inte minst det gångna New York. Så efter att ha slukat en lång räcka deckare i somras så beslutade jag mig för att bryta av med den här.

Tyvärr måste jag säga att den för mig var en stor besvikelse. Det var helt enkelt ingenting som engagerade. Historien förmådde inte intressera mig, jag märkte hur jag efterhand skummade långa stycken. Boken var för lång, och jag förstod aldrig poängen med den. Någon tidskänsla fick jag inte heller. Katey är på sätt och vis en intressant personlighet, och även Eve, men jag fick aldrig någon riktig känsla för dem. Det jag gillar med boken är Kateys självinsikt, rappa tunga och förmåga att mot alla odds ta hand om sig själv. Men det är också allt. Så här i efterhand så tror jag att mitt största problem med boken hade med språket att göra. Det passade mig inte, var helt enkelt i min smak. Och då får jag svårt med inlevelsen.

För er som nu tycker att det här verkar ju inte vara något att läsa så rekommenderar jag er att läsa några av de andra recensionerna. För det är många som tycker den är riktigt bra! Men Artighetsreglerna och jag klickade aldrig. Tyvärr.

Andra som bloggat om boken: What you readin?, Hermia Says, En Flitig Lisa, Bokmilaskogen, och Enligt O.

Boken är ett recensionsexemplar från Bokia Sundsvall.

Omdöme: Långtråkigt om Kateys liv och leverne i New York under depressionen
Betyg: 2

