Då var det dags för Lyrans Tematrio igen. Så här skriver hon den här veckan: Dags för lite nya titelteman, jag har lyckats klura ut några nya och rätt svåra.
Fast den här veckans tema, siffror, tror jag inte är så svår. Berätta om
tre romaner eller noveller som innehåller siffror
(eller antal).

Det fanns en hel del av den varan i bokhyllan och det blir ett tema i temat den här gången:

1. A Thousand Splendid Suns av Khaled Hosseini är en fantastiskt bra bok som utspelar sig i Afganistan och handlar om två kvinnor, Mariam och Laila, som är gifta med samma man.

2. A Thousand Acres av Jane Smiley, var en riktig läsupplevelse tyckte jag när jag läste den för många år sedan. Historien är i stora drag samma som i King Lear. Den utspelar sig på en stor farm (a thousand acres) i Iowa, och handlar om en far och hans tre döttrar.

3. The House of a Thousand Lanterns av Victoria Holt. Under en period slukade jag böcker av Victoria Holt (som är en pseudonym), och det här var en av dem. Den handlar om Jane Lindsay, utspelar sig i England och i Kina, och förstås är det både kärlek och mystik men också en hel del historia.

