Det är kvällen den 22 december och basketspelaren Mattias, även kallad Turk, och hans kompis Adrian ger sig ut i trängseln för att Turk ska handla julklapp till sin syster Fia. På NK hittar de en låda med fina halsdukar för reducerat pris, och Turk hugger tag i en hallonröd som skulle passa Fia. Men i andra änden av halsduken håller en tjej, som Turk genast klassar som en bortskämd överklasstjej som alltid får som hon vill. Det irriterar Turk så han blir sur, släpper halsduken och går sin väg.

Tjejen är Timotej af Lilja, även kallad Timmy, som är ute med sin kompis Sigrid. Timotej är tillfälligt tillbaka i Sverige över jul, till vardags går hon på internatskola i England. Timotej irriterar sig gränslöst över sportkillens arroganta attityd, och hon får en idé. En idé som innebär att hon utan att Turk vet om det ska få honom att ta emot halsduken. Så har spelet börjar, och händelserna under den kommande natten gör att Turks och Timotejs liv ändras helt.

Turk & Timotej – En natt är Niklas Krogs och Lina Forss första gemensamma bok, med recensionsdatum idag. Niklas Krog har tidigare kommit ut med en serie basketungdomsböcker om Turk och Ayla, men har också skrivit fantasyserier. Han debuterade 1996 med Under Guds himmel. Linda Forss har skrivit ett flertal ungdomsromaner om Timotej af Lilja. Hon debuterade 2005 med Vildängel.

Det här är en bok som jag fick ett erbjudande från förlaget att läsa och recensera. Målgruppen är ”unga vuxna”. Den lät intressant, på det sättet att den verkade likna den typen av ungdomsböcker som jag läste för alla dessa år sedan då jag var i ”rätt” målgrupp. Jag har varken läst böckerna om Turk tidigare, eller böckerna om Timotej.

Boken är en ganska stämningsfylld kärlekshistoria, en fin beskrivning av två ungdomar som öppnar sig för varandra. Men mycket mer än så är den inte. Fin men som en liten parentes, en liten bagatell, mitt i bokfloden. Ibland griper den tag i mig, vissa stycken rycks jag med av, för att sedan nästa stycke tycka att det bara är upprepningar. När jag läst klart så tänker jag mest ”jaha, och?”.

Sen tycker jag de är för dramatiska, att som ungdomar resonera att de inte kan ses mer, trots att de skulle ha en hel del möjligheter att faktiskt hålla kontakten, med alla moderna möjligheter till att hålla kontakt. Men det kanske är en frihet ungdomar ska ha, att vara dramatiska. Och annars skulle historien inte blivit vad den var heller.

Språket är bra, inte för enkelt. Jag fastnar mer för kapitlen om Turk än de om Timotej, jag tycker de är mer sammanhängade och Turk blir också sympatisk. Min gissning är att författarna skrivit varsitt kapitel, men det är inte helt tydligt.

Jag tror att jag skulle tyckt mycket bättre om den här boken när jag själv var i tonåren, och om jag dessutom läst böckerna om Turk och de om Timotej, då hade jag förmodligen älskat den! Nu når den inte ända fram. Men jag tillhör ju faktiskt inte målgruppen.

Ett litet plus för den mycket vackra framsidan! Dessutom kom boken vackert inslagen i ett matchande turkost organzaband och ett silverpläterat hjärta. Snyggt!

Boken är ett recensionsexemplar från Bonnier Carlsen.

Betyg: 3+ (i genren ungdomsböcker)
Omdöme: En charmerande liten bagatell om två ungdomar som möts och skiljs i natten.

