Veckorna går fort och nu är det söndag igen. En sjuk dotter innebar lite ändrade planer, men annars rullar helgen på som vanligt. Vädret ser lovande ut i alla fall. Jag hakar på En smakebit på søndag som bloggen Flukten fra virkeligheten håller i. Vi delar med oss av smakbitar från böckerna vi läser. Den här söndagen har Mari som driver bloggen dessutom ett synnerligen intressant inlägg om bokbloggar i Norge och en debatt hon lyssnat på.

September har inneburit ett rasande lästempo, eftersom jag haft flera recensionsböcker att läsa. Ett av recensionsexemplaren är Sörja för de sina av Kristina Sandberg som jag håller på att läsa. Det är den andra boken om Maj från Östersund som bor i Örnsköldsvik. Boken utspelar sig på 40- och 50-talet. Vad jag tyckte om första boken, Att föda ett barn, kan du läsa här. Den här boken väcker en hel del tankar kan jag säga men recension kommer till veckan.

Smakbiten kommer från sidan 148.

Nu somnar Lena äntligen i Veras famn. Så där ja, säger Vera och börjar berätta att Martin har hört på tidningen – mamma – då kommer Anita fram till dem, visar tyst sin handflata som är rödrispad, smutsig. Ramlade du, frågar Maj och Anita nickar. Borde Maj ta med henne hem och tvätta såret? Det är blod, inte bara rodnande hud. Vera är tyst, och Anita klättrar upp på bänken och vill sitta intilll Maj. Blev Vera sur för att hon lät Anita avbryta dem? De flesta barn Maj träffar på avbryter sina föräldrar, men de vuxna verkar bli mest irriterade när de ser andras barn göra så. Den där blindheten i samspelet med de egna barnen…

