Veckan har gått fort och det är söndag igen. Och då är det dags för En smakebit på søndag som Flukten fra virkeligheten håller i. Vi som deltar ger en liten smakbit ur boken vi läser. Det är mycket intressant men fullständigt förödande för att-läsa-listan…

Den här veckan har jag läst mest ungdomsromaner men igår började jag på en ny bok, och nu en deckare. Det är Någon att lita på av Hans-Olov Öberg. Jag läste hans första bok i serien om Elias och Benny i våras, Djävulens tonsteg - min recension kan du läsa här. Förra veckan blev jag kontaktad av förlaget som undrade om jag var intresserad av den här boken. Så klart jag var! Recensionsdatum är 17 september så jag kommer inte att avslöja vad jag tycker om boken.

Medan Djävulens tonsteg utspelade sig 1978 är vi nu förflyttade till 1987. En ung kvinna hittas brutalt våldtagen i sin lägenhet i Västerås. Kort därefter hittas en man misshandlad och kastererad och det finns likheter mellan fallen.

Smakbiten är från sida 47.

Nu spelade Red Hawk en historia om Luca, en tjej med stark integritet på andra våningen. Även den lämplig att dansa till med fullkontakt.
- Vad tänker du på? frågade Yvonne knappt hörbart.
- Att du är mycket roligare än Iggy Pop, svarade Elias. Och att jag känner dörrvakten därnere.
- Gör du?
- Japp, det är Rudde. Han var min idol när jag gick i sjuan, åttan. Starkast på Fryxellska, tyngdlyftare, ordningsvakt och fritidsledare. Alla killars förebild. Innan Rambo och Magnus Uggla tillsammans fick folk att tro att mycket muskler var synonymt med hjärnbrist.
- Sjuan, tänkte Yvonne högt. Då var min förebild Olivia Newton-John.

