Det är den frågan som den australienske författaren Christos Tsiolkas cirklar runt i sin bok The Slap. Idag är det recensionsdatum för den svenska översättningen Örfilen. Som svensk så är man fostrad att ha ett enda svar på den frågan och det gör boken än mer intressant att läsa.

The slap handlar egentligen om mycket mer. Den handlar om äktenskap och föräldraskap, om trygghet och passion, om svek och lojalitet. Och det handlar väldigt mycket om släkt och vänner, skillnaden och likheter mellan de relationerna.

Boken handlar om en grupp människor i Australien med en multikulturell bakgrund. I centrum står Hector och Aisha, samt deras släkt och vänner. När Hectors kusin Harry ger en liten pojke, son till Aishas vänninna Rosie, en örfil för att få honom att lugna ner sig under ett vansinnesutbrott så ställs lojaliteterna mot varandra.

Jag läste The Slap förra året efter att ha sett den i ”var mans hand” på vår semester på sommaren. Mitt omdöme var ”Intressant multikulturell historia som får läsaren att fundera.” och jag gav den betyget 4. Hela recensionen kan du läsa här.

Christos Tsiolkas är en australiensisk författare och The slap är hans fjärde roman, men den första som översätts till svenska.

Boken har även blivit en australiensisk TV-serie. som ska sändas på SVT i höst. Jag kommer definitivt att bänka mig då!

