Söndag igen – ytterligare en arbetsvecka till ända och allt för lite tid för att läsa! Mycket jobb och dötrött på kvällarna. Söndagen ska ägnas åt yngsta sonens tioårskalas i den lokala bowlinghallen. Får se hur det går:-)

Nu är det i alla fall dags för En smakebit på søndag som Flukten fra Virkeligheten håller i varje söndag. Vi skriver en bit ur en bok som vi läser för att ge andra en frestande smakbit.

Jag fortsätter med att läsa på norska. Boken jag håller på att läsa är Thomas Engers Fantomsmerte, den andra delen i serien om journalisten Henning Juul. Den första, som heter Skinndød (Skendöd på svenska) läste jag tidigare i år och var klart imponerad. Så på Gardemoen i början av månaden kom den här med hem. Den finns helt nyutkommen på svenska och då heter den Fantomsmärta.

Henning Juul blir kontaktad av den fängslade extorpeden Tore Pulli. Han säger att han vet något om branden då Hennings son Jonas dog, och om Henning tar reda på vem som lurat Tore så han hamnat i fängelse ska han berätta för Henning vad han vet.

Smakbiten kommer från kapitel sidan 114.

-Hvilken garanti har jag for at du klør meg på ryggen hvis jeg tar meg av ryggen din først? fortsetter Henning.
- Det lover jeg deg.
- Ja, fint det, men jag aner ikke en dritt om hvor mye din æreskodeks eller moral er verdt, spesielt når du ikke har noe å tape. Og du har kommet till meg, en fyr som ikke har vært spesielt aktiv som gravende journalist de siste årene, og det får meg å lure på et par ting. Du vet tydeligvis at sønnen min er død, at det brant hjemme hos meg, og du lokker meg med verdens største gulrot. Hvordan kan jeg være sikker på at du ikke bare bruker meg kynisk fordi du begynner å mislike fargen på veggene her inne? Jeg trenger å vite om du prøver å lure meg, Pulli.

