I mars i år hade Hunger Games premiär på bio och den 18 augusti släpptes den på DVD. Redan samma kväll fanns den i en DVD-spelare nära mig… Kanske beroende på att maken läst och verkligen gillat böckerna?

Så här beskrivs filmen:

Hungerspelen är baserad på Suzanne Collins succéroman med samma namn, om en gastkramande framtid som är grym, rå, falsk och egentligen bara handlar om en sak – att hålla folket i schack.

Varje år direktsänds Hunger games som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt lottas två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta i tävlingen. De skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stylas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer, för att sedan delta i spelet där bara en vinner – den som överlever.

Katniss Everdeen är fjorton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hunger Games har hon inget skydd. När det är Prims namn som dras i lottningen ser Katniss ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen…

Jag har läst den första boken i trilogin som filmen baseras på, och jag blev inte särskilt förtjust som du kan läsa här. Men det jag skrev redan då var: Den har klara förutsättningar att bli en spännande film, och valet av skådespelerska tror jag på, Jennifer Lawrence gillade jag i Winter’s Bone, och trailern för filmen verkar lovande.

Filmen var faktiskt riktigt bra. Som alltid när en bok filmatiseras så blir det saker som inte kommer med i filmen, eller som ändras. Jag tänker inte nämna exakt här hur det är i den här filmen, men jag tycker generellt att det håller en acceptabel nivå. En ändring (i slutet) är t.o.m. en förbättring. Skådespelarna är bra, min favorit är nog Woody Harrelson. Det är spännande (trots att jag vet hur det ska gå) och stämningen är rätt. I synnerhet gillar jag hur de framställer Huvudstaden och dess invånare, där har man tagit ut svängarna. Den stora nackdelen är att filmen slutar abrupt, och det blir övertydligt att man tänker sig en fortsättning.

Har du läst boken så rekommenderar jag filmen! Kanske den funkar även om man inte läst boken.

