I veckans tematrio frågar Lyrans Noblesser så här: Den här veckan blir det mer frågor om titlar. Jag har upptäckt att det finns rätt många teman man kan vaska fram ur just titlarna och denna vecka har turen  kommit till djurriket. Berätta om tre boktitlar som innehåller ett (eller flera) djur!

Min första reaktion är att det finns väl inga. Tack och lov för collectorz.com och vårt bokregister för personer med teflonminne som jag. Vi hade ju mängder av böcker med djur i titlar. Och så vanligt det är i deckare! Ett tag funderade jag på att ta alla böcker från Christie, Nesbø eller McBain men tillslut så bestämde jag mig att helt enkelt plocka tre böcker från tre författare som gjort intryck. De är allihopa filmatiserade dessutom.

1. Törnfåglarna (The Thorn Birds) av Colleen McCullough kom ut 1977 . Den handlar om familjen Cleary som bor på Drogheda, en stor fårfarm någonstans i Australiens ”outback”. Miniserien från 1983 med bl.a. Richard Chamberlain gjorde boken än mer populär. Jag följde serien slaviskt… och har läst boken förstås.

2. Flugornas herre (Lord of the Flies) av William Golding från 1954 får räknas som en klassiker. Den handlar om en grupp unga pojkar som hamnar på en öde ö och ska utforma sin egen ”civilisation”. Om människor och moral. Jag sträckläste den några sommarkvällar i tonåren, och kunde knappt sova efteråt. En av de mest omskakande romaner jag läst.  Filmatiserad är den också.

3. Skorpionens dag (The day of the scorpion) av Paul Scott från 1968 är den andra delen i hans kvartett som i Sverige kallades Juvelen i kronan. Den utspelar sig i Indien och handlar om ett antal personer och hur de påverkas av britternas styre i Indien. 1984 kom miniserien och jo jag bara älskade den! Var nog smått förälskad i en av huvudrollsinnehavarna;-) Men jag har förstås läst alla fyra tjocka böckerna och de pryder hyllan här hemma.

