Då det är söndag så hakar jag som vanligt på En smakebit på søndag som Flukten fra virkeligheten håller i. Vi delar med oss av utdrag från den bok vi just nu håller på att läsa. Ett väldigt bra sätt att få ny inspiration i läsandet.

I början av augusti var vi några dagar hos min familj i Norge och som vanligt så passade jag på att handla en del böcker på norska. Fem närmare bestämt… Några hade jag på en lista (bl.a. inspirerad från er andra som deltagit i En smakebit på søndag) men det blev också spontanköp. Ett av dem var den bok jag just påbörjat, nämligen Anger av Roy Jacobsen. Det är också en del av den Nordiska läsutmaningen jag är med på.

Boken handlar om 72-åriga Hans Larsen som just sluppit ut ur fängelset. Han vill egentligen gärna ta kontakt med sin dotter Marianne, men vet att han inte borde. Mer om boken kan ni läsa här. Boken kommer f.ö. ut på svenska nu i augusti. Jag har inte kommit så långt än så ett omdöme får vänta. Men det är rätt lugnt tempo, och många betraktelser.

Mitt utdrag kommer från sida 9.

Jeg er fri, tenker han. I heisen ser jag meg over skulderen idet fingret berører den lysende knappen med tallet 1. Det er ingen som ser meg, det er ingen til å gi meg et samtykkende nikk. Dørene er ikke blokkert. På veien ned kan jeg gå ut i hvilken etasje jeg vil, vandre i ukjente korridorer og banke på fremmede dører og unnskylde meg med att jeg ganske enkelt er kommet feil, beklager, og de vil tro meg, hvorfor skulle de ikke tro meg, og det står ingen og venter idet jeg kommer ned og dørene åpner seg – automatisk.

