Söndag – den sista av det slaget på semestern. Och dags för En smakebit på søndag i regi av bloggen Flukten fra virkeligheten när vi delar med oss av utdrag ur böckerna vi läser.

Vi har tillbringat en vecka i Kristiansand (i Sør-Norge) med familjen. Diverse norska böcker inhandlade men ganska litet har blivit läst då den mesta tiden har gått åt till umgänge. På Arlanda i måndags inhandlade jag en bok som bara var ett måste att den skulle följa med mig hem och häromdagen började jag läsa den.

Boken är Watching the dark av Peter Robinson.

Peter Robinsons serie om Alan Banks kan du läsa mer om här. Watching the dark är den tjugonde boken i serien. Jag var besviken på hans fristående bok Before the poison men även om jag inte läst så långt i den här boken så är jag glad att Robinson återvänt till Banks.

Utdraget är från sidan 3. En man har hittats död på marken utanför ett hem för poliser som behöver vård. Banks är inkallad för att utreda.

There was something about Bach that suited the early morning perfectly, DCI alan Banks thought, as he drove out of Gratly towards the St Peter’s Police Convalescence and Treatment Centre, four miles north of Eastvale, shortly after dawn that morning. He needed something to wake him up and keep his attention engaged, get the old grey cells buzzing, but nothing too loud, nothing too jarring or emotionally taxing. Alina Ibragimova’s CD of Bach’s sonatas and partitas for violin was just right. Bach both soothed and stimulated the mind at once.

