Då var det söndag igen. Ännu en vecka har förflutit. Nu är det dags för En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten. Igår läste jag ut en oerhört spännande bok, 400 sidor som jag slukade på ett dygn! Eftersom jag inte valt nästa bok att läsa än så blir smakbiten ur Paradisoffer av Kristina Ohlsson.

Kristina Ohlsson debuterade med Askungar, första delen om Fredrika Bergman och Alex Recht. Jag läste den och var inte helt övertygad. Men under sommaren har jag i rask takt läst Tusenskönor, Änglavakter och nu Paradisoffer. Och jag kan bara säga – har du inte läst Kristina Ohlssons spänningsromaner så gör det!

Boken börjar med att flera bombhot mot olika mål i Stockholm har ringts in. Och värre ska det bli. Smakprovet kommer från sidan 35 i boken.

Eden tyckte spontant om Alex. Det hände sällan eller aldrig. Vanligtvis var Eden försiktig med att öppna sig för männiksor som hon inte kände. Men med Alex Recht var det annorlunda. Sebastian hade sagt att han var som hon. Kanske låg det någonting i det.
- Vilka åtgärder skulle du vilja vidta? sa Eden till Alex. Om du tänker bort hotet mot Rosenbad. Hur skulle du ha hanterat det här?
Alex lade pannan i djupa veck. Ytterligare en sak som Eden tyckte om. Han tänkte innan han talade. Trots att det var så in i helvete bråttom. Panik hjälpte sällan eller aldrig och det irriterade Eden att så få människor som hon mött under sin karriär inte förstod en så enkel sak.

