I veckans Tematrio så uppmärksammar Lyran Frankrike med anledning av nationaldagen i helgen. Så här skriver hon: Tematrio med franskt tema har jag haft förut i samband med Frankrikes nationaldag 14 juli och den traditionen vill jag behålla. Jag läser franskt då och då och blir sällan besviken. Denna gång hoppar jag över alla klassiker och berättar om lite nya franska favoriter. Berätta ni också om tre bra franska böcker!

När jag nu börjat gå igenom våra böcker ordentligt så inser jag att den franska litteraturen är sorgligt underrepresenterad. Ett tiotal böcker på franska vittnar om den obligatoriska litteraturen på en A-kurs i franska i början av 90-talet. Av dem minns jag mest de jag inte gillade… Men här kommer ändå några som gjort intryck på mig under årens lopp och som faktiskt står i vår bokhylla.

1. Igelkottens elegans av Muriel Barbery från 2009. Åsikterna om den småfilosofiska boken om portvakten Renée och den brådmogna flickan Paloma går isär men jag älskade den. Jag läste den under en av de tuffaste veckorna i mitt liv, min pappas sista vecka, och boken lyckades fånga mig och få mig lugn. Min recension kan du läsa här.

2. Bonjour Tristesse av Francois Sagan väckte oerhörd uppmärksamhet när den kom ut 1954. Att nämna pappans älskarinnor? Oerhört! Jag var 16 år när jag läste den och den gjorde intryck.

3. Främlingen av Albert Camus. Det står mellan den och Pesten när jag ska plocka en bok av Camus. Men valet faller på den här som jag både läst på svenska och franska. Den kom ut 1942 och anses vara en av de viktigaste böckerna inom existentialismen.

