En dag hittar Caroline en mobil och när ägaren kommer för att hämta den så visar det sig vara hennes ungdomskärlek Adam. Caroline är gift med Mårten och har två små barn, Adam är gift med Nettan och har också två små barn. Caroline och Adam träffas några gånger tillsammans med barnen och även med sina respektive. Caroline värvas till Nettans och Adams företag och börjar jobba där. Attraktionen mellan Caroline och Adam som en gång var stark blossar upp igen och Caroline har svårt att motstå den. Å ena sidan älskar hon Mårten, å andra sidan så återuppväcks hennes känslor för Adam. Caroline dras obönhörligt mot Adam, men ska hon verkligen riskera allt för att vara med honom?

Alltid du är Pernilla Alms debutroman, och den kom ut 2012 på Printz Publishing. Pernilla Alm drev tidigare bloggen Skrivarmamma där hon berättade om sin stora dröm att bli författare.

Efter att ha läst några recensioner på nätet var detta en bok jag blev nyfiken på. Jag deltog i en utlottning och vann mitt exemplar hos Bokboxen! Inte nog med det, boken är personligt signerad av Pernilla Alm!

Alltid du är en lättläst och välskriven roman som jag har svårt att placera i genre. Kanske chick-lit? Men ändå mer än så. På förlagets hemsida står så här: Printz Publishing är förlaget som ger ut intelligent underhållning. Feelgood-berättelser som är lättillgängliga, men också välskrivna och smarta – och gärna roliga. Och det stämmer ganska bra på den här boken.

Alltid du är fylld av referenser till nutida kultur, och som medelålders kvinna med småbarnstiden inte är alltför långt borta är det lätt att känna igen sig i Carolines värld. Det blir en del av min kluvenhet inför boken. Å ena sidan känner jag igen mig, mycket liknar mitt liv när barnen var små. Men å andra sidan känner jag inte igen mig alls. Caroline håller delvis på att driva mig till vansinne. Jag kan alls inte förstå hennes val, och framförallt hennes sätt att tycka att det inte är ett val hon gör. För i mina ögon är det ett val. Hon älskar Mårten, och ändå dras hon som en mal mot elden mot Adam. Mest har jag lust att ruska om henne…

Boken är lätt att leva sig in i och dialogerna är naturliga. Den är modern, den är lättläst och den är underhållande. Och jag kan inte sluta läsa. En debut som lovar gott inför framtiden.

Andra som skrivit om boken är Nilmas bokhylla, Jennys författarblogg, Annika Koldenius, Bokbiten, Boktokig , och dagarna går, och Enligt O.

Omdöme: Välskriven relationsroman om attraktion, de val vi gör och att ta konsekvenserna.
Betyg: 4+

