Igår kväll tog vi oss för att se filmen Niceville (The Help) på DVD. Den hade Sverigepremiär på bio i september förra året.

Så här står det på baksidan:

Kathryn Stocketts succéroman ”Niceville” har blivit en fantastisk film med imponerande skådespelarprestationer av bl a Emma Stone, Oscar®-nominerade Viola Davis (Bästa kvinnliga biroll, Tvivel, 2008), Octavia Spencer och Bryce Dallas Howard.

Niceville utspelar sig i 60-talets Mississippi och är en inspirerande berättelse om mod och vänskapen mellan tre starka kvinnor, som förenas i ett hemligt bokprojekt. Men projektet bryter mot samhällets oskrivna lagar och gör att kvinnorna lever farligt. Filmen är full av gripande humor och dramatik – du får dessutom se ett starkt, aldrig tidigare visat bonusmaterial. Niceville är en tidlös och övertygande berättelse om vänskap över gränser och förmågan att skapa förändring.

Ni kan läsa mer om filmen  på moviezine.se eller på imdb.com.

Filmen baseras på boken med samma namn (varför man översatt boken och sedan filmen från The Help till Niceville förstår jag fortfarande inte). Jag läste boken för snart två år sedan på svenska så en del har jag glömt. Maken läste den helt nyligen på engelska. I mitt tycke så speglar filmen stämningen från boken bra. Men en del är förstås ändrat, och som vanligt förstår man varför de tagit bort en del (tidsbrist) men inte alla ändringar. Jag gillade också flera av skådespelarna och deras insatser!

Totalt sett så rekommenderar jag filmen, oavsett om du läst boken eller inte.

