Det är mitt under Almedalsveckan i juli. En mängd politiker, representanter från media och andra har invaderat Visby. En av journalisterna, Erika Malm, som är en välkänd debattredaktör för den största kvällstidningen hittas mördad på sitt hotellrum i vilket hon spenderat natten med sin unga älskare.

Kriminalkommissarie Anders Knutas och hans kollega Karin Jacobsson kallas till platsen och utredningen börjar. Anders Knutas har separerat från sin fru och han och Karin har upptäckt att de båda har ett intresse för varandra som mer än kollegor. Mitt i utredningen kallas Anders utomlands, i uppföljning av ett gammalt fall, och Karin och de övriga i gruppen får fortsätta utredningen. Bevakar fallet gör även journalisten Johan, som alltmer längtar bort från Gotland.

Den unga okända älskaren, en biljett till en föreställning på Romateatern och hot från högerextremister blir snart de hetaste ledtrådarna i fallet. Under tiden har mördaren planer som polisen snart blir varse.

Den sista akten är Mari Jungstedts tionde bok om Anders Knutas och hans kollegor på Gotland. Den kom ut 2012 på Albert Bonniers förlag. Den första i serien, Den du inte ser, publicerades 2003.  Mari Jungstedt är journalist. Hennes böcker har sålt i över två miljoner exemplar i Sverige, och har kommit ut i ett tjugotal länder.

Mari Jungstedts böcker om Anders Knutas tillhör i mitt tycke de bättre inom genren svenska nutida spänningsromaner, så den tionde boken i serien var något jag såg fram mot. I mångt och mycket så uppfyllde också boken mina förväntningar. Det var en riktig bladvändare, jag läste ut den på mycket kort tid, då den är riktigt lättläst. Man kan säga att man vet vad man får, varken mer eller mindre.

Men just det lättlästa är också en del av problemet, då den egentligen inte lämnar något större avtryck hos mig. Den är spännande, men upplösningen känns ändå lite tom. Det är knappt så jag efteråt kommer ihåg mördarens motiv eller vilka man på vägen misstänkte. Den gamla sidhistorien om Vera Petrov irriterar mig bara, den borde ha varit avslutad för länge sedan. Huvudpersonerna Anders Knutas och Karin står och stampar i utvecklingen, det är svårt att känna med dem i den här boken. Detsamma gäller Johan och Emma.

Men trots detta är Den sista akten en snabbläst och någorlunda spännande bok som visserligen inte lämnar något större avtryck men som passar alldeles utmärkt som sommarläsning.

Några andra som skrivit om boken är boktok73, Flickvännerna, Bokparet och Boktokig.

Omdöme: Lättläst enkel sommardeckare om avundsjuka, svartsjuka och besatthet.
Betyg: 4-

