Midsommarafton i Sandhamn. Partyt är i full gång, hamnen är fylld av båtar med människor, tillresta enbart för en chans att festa i sommarnatten. På bryggorna och stranden rör sig berusade ungdomar. Mitt ibland dem irrar en ung flicka som tycks vara helt borta. Hon kollapsar i sanden och tas om hand av polisen.

Tidigt nästa morgon hittas en ung människa mördad i sanden på en strand vid Skärkarlshamn. Kriminalinspektör Thomas Andreasson, kallas till platsen för att tillsammans med sina kollegor utreda vad som hänt. I centrum för händelserna står ett gäng ungdomar som rest till Sandhamn för att fira midsommar. Det är kompisarna Victor och Tobbe. Det är också Victors flickvän Felicia, och hennes kompis Ebba, som tidigare varit ihop med Tobbe. Med är också Tobbes storebror Christoffer. När Thomas börjar förhöra de inblandade visar det sig att alla har olika bilder av vad som hänt under natten.

Genom sin fd svärmor dras även Nora Linde in i fallet. Hon har dock annat att tänka på. Hon firar midsommar med sin nya kärlek Jonas, hans dotter Wilma, och Noras söner Adam och Simon. På kvällen drar Wilma ut för att träffa sina vänner, men under natten försvinner hon och hon svarar inte på sin mobil. Jonas och Nora blir allt oroligare, i synnerhet när de får reda på att en ung person hittats mördad samma natt.

I stundens hetta är Viveca Stens femte bok i serien Morden i Sandhamn om Thomas Andreasson och Nora Linde. Den är nyutkommen, med recensionsdatum 4 juli 2012. Den första boken i serien, I de lugnaste vatten, kom ut 2008. Viveca Sten har tidigare arbetat som chefsjurist. Hennes Sandhamnsserie har sålt i över en miljon exemplar, och har filmatiserats.

Viveca Sten tillhör mina favoriter bland nutida svenska deckarförfattare, tillsammans med t.ex. Carin Gerhardsen och Mari Jungstedt. Jag har tidigare recenserat I grunden utan skuld och I natt är du död. Givetvis så hade jag stora förväntningar på boken, och med en lättnadens suck konstaterar jag efter att ha läst den att jag ännu en gång har njutit av en bok av Viveca Sten.

Det är svårt att sätta fingret på vad jag gillar med böckerna. De är lättlästa utan att vara banala i språket. Jag uppskattar att Sten använder sig av olika berättartekniska knep, om än med vissa likheter. I de två föregående böckerna var det olika typer av tidshopp med parallella historier. I I stundens hetta är det olika personers upplevelser av samma natt som vi får ta del av. Dock hela tiden utan att den ”andra” historiern tar över berättandet, drivet ligger i nutiden.

Sten har också lyckats med en lagom balans mellan de återkommande personernas utveckling, och själva ”mysteriet”. Mysteriet dominerar och det känns skönt. Jag tycker också att det är spännande, och upplösningen innehåller en del överraskningar. En bit innan slutet så tror jag att jag förstår vad som hänt och är inte alls nöjd med det. Som tur var så var det inte så enkelt!

Nackdelar då? Ja, det är väl främst det här vanliga fenomenet. Hur många mord kan begås på lilla ön Sandhamn utan att det blir helt absurt att någon överhuvudtaget bor kvar? Men som Åsa Larsson sa i Babel – det kanske är något som läsaren får lov att köpa, det hör till konceptet…

Boken är ett recensionsexemplar från Forum.

Omdöme: Spännande i midsommarnatten om att begå misstag och om att vara ung.
Betyg: 4+

