Veckans tematrio handlar om vatten! Så här skriver Lyran: Den här veckans tema kan man tolka som man vill. Jag har valt att skriva om vatten som finns i sjöar och hav. Men man kan lika gärna skriva om regn, stränder, regnskog osv. Var så uppfinningsrika ni har lust med! Berätta om tre böcker som utspelar sig vid vatten!

Det första som kommer i huvudet är Robban Brobergs Vatten. Åhåh vatten, stan är full av vatten… Men nu var det ju inte musik utan böcker det skulle handla om.

1. Den första får bli en bok jag precis läst ut, nämligen Istanbul. Minnen av en stad  av Orhan Pamuk.  Genom Istanbul gör Bosporen och den unga Orhan är fullkomligt besatt av Bosporen och båttrafiken där. Han kan sitta i timmar i sitt rum och titta på båttrafiken, åka iväg med kompisar som nöje och titta på båtar som kolliderat och börjat brinna, eller bara åka fram och tillbaka på färjorna. Och jag kan bara hålla med honom - Bosporen och båttrafiken där är fascinerande!

2. Den andra blir Baddaren av Emma Hamberg. Den unga konstnären Maja och hennes man Pelle, en känd konstnär, bor ute på en ö. Majas skapande går inte så bra så hon bestämmer sig för att starta en simskola. Baddaren handlar om vatten på många olika sätt. Men läs boken! Min recension hittar du här.

3. Den tredje boken är Moderspassion av Majgull Axelssson. Ett oväder av sällan skådat slag gör att regnet vräker ner och isolerar Arvika. I ett hotell utanför Arvika så befinner sig en grupp människor som från början inte tycks ha någonting gemensamt men genom ovädret och isoleringen så hittar de (eller i alla fall läsaren…) beröringspunkter. Min recension kan du läsa här.

PS Min allra första tanke var Händelser vid vatten av Kerstin Ekman men det är alldeles för länge sen jag läste den för att skriva något vettigt, mer än att den är bra:-)

