Så är det då Nationaldagen. Nästan så man inte kom ihåg att det faktiskt innebar en ledig dag så här mitt i veckan. Efter dagar av regn och några få plusgrader så skiner ju faktiskt solen. Rabarberpaj, rabarbersaft, plantering och skolutflykt har stått på schemat idag.

Passande så har Lyran dedikerat veckans Tematrio till just Nationaldagen. Så här skriver hon: Nationaldagsveckan inleds naturligtvis med en tematrio om svensk litteratur. Jag läser mycket svenskt, men mestadels lite äldre litteratur. Eller litteratur av lite äldre författare. Vad läser ni? Berätta om tre bra svenska böcker! Överraska gärna med lite ”udda” författare/böcker.

I mina egna ögon så läser jag inte så många ”udda” böcker, så där går jag bet. Mina svenska boktips  en dag som denna blir istället nostalgiska. Alla tre har anknytning till 70-talet, för mig som var barn då får en bra 70-talsskildring lätt en speciell plats i mitt hjärta!

”Mig äger ingen” av Åsa Lindeborg. Åsa växte upp hos sin pappa Leif. Han älskade henne över allt annat och hon älskade honom men Leif var också alkoholist. Kärleksfullt och gripande om barn och föräldraskap i 70-talets Sverige. Jag, som sällan faller för biografier, föll handlöst för den här. Jag gav den för några år sen till min pappa i julklapp, vi läste bägge och tyckte om. Nu står den i min hylla som ett arv efter pappa.

”Underdog” av Torbjörn Flygt. Omskriven debut om Johan Kraft som växer upp med sin mamma Bodil och storasyster Monika i 70/80-talets Malmö. Intensivt och personligt.

”Radhusdisco” av Morgan Larsson. Om Morris uppväxt i Trollhättan på 70-talet. Det är en varm och lättsam skildring av en pojke och hans vänner. Fylld av nostalgifaktor från byxor nedstoppade i tubsockor till Familjen Macahan.

