Bokbloggsjerka 4-7 maj

Fredag redan, fast huvudet tycker annorlunda. Måste bero på den korta veckan? Nåja, det säkraste fredagstecknet är Annikas bokbloggsjerka.

Idag frågar hon:
Brukar du delta i bloggutmaningar och i så fall vilka? Finns det någon utmaning du saknar men som du själv inte orkar/vill/kan dra igång?

När jag började blogga så hade jag ingen direkt tanke på att haka på utmaningar men nu när jag ser tillbaka så har jag ju gjort just det.

Först är det läsutmaningarna, de handlar ju om att läsa, om att upptäcka nytt bland böcker. Thereses Nordiska läsutmaning har jag lyckats med hittills och den har tagit mig utanför min bekvämlighetszon. Lindas Boktolva är jag också med på, ett inlägg kommer snart om det.

Sen har vi ju en del andra typer av utmaningar som cirklar runt på bokbloggar och som är kul att haka på. Ett exempel är de 11 frågorna som kom förra veckan. Sen tycker jag det finns en del aktiviteter som blir som utmaningar, t.ex. Bokbloggsjerkan, Bokalfabetet och Tematrio. Jag har också deltagit i engångsföreteelser som Bloggstafett och Bokbyte. Fördelen med sådana är att man upptäcker nya bokbloggar och genom det får man helt nya boktips.

När Bokalfabetet var slut så uppstod ett visst vakuum och då började jag och maken spåna om jag kunde köra igång något liknande, men våra idéer bar inte riktigt;-)

9 kommentarer

  1. Jag gillar verkligen ”utmaningarna” som återkommer varje vecka. Ibland är ju verkligen uppgifterna riktiga utmaningar 🙂

    Gilla

  2. Ja, visst är det kul med utmaningar. En del kan dock bli alltför omfattande, så att man knappt orkar… Men det kan utveckla ens läszon.

    Gilla

  3. Jag gillar att samtala på bloggarna och när man hänger på samma utmaningar så blir det ju absolut lättare. Nyfiken man blir på din utmaning, ni får spåna på!

    Gilla

  4. Utmaningar är absolut bra för att upptäcka nytt, både nya böcker och nya bloggar. Men jag har fått inse att jag måste begränsa läsutmaningarna för tiden räcker inte riktigt till..

    Gilla

  5. Haha, nej, jag visste nog inte ens att s.k. läsutmaningar existerade inte jag tog steget in i bokbloggosfären och sen blev jag fast direkt. Farligt beroendeframkallande.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.