I veckans Bokbloggsjerka ställer Annika frågan:
Hur arrangerar du dina böcker? Efter färg, form, författare, genre etc?

Alltså det här är en sån här fråga som är väldigt viktig. Nej, jag är inte ironisk. Men först en förklaring. Min morfar var bibliotekarie. Min farfar var bibliotekarie. Såväl min mamma som pappa är humanister med ett grundläggande intresse för böcker och katalogisering. När jag växte upp var böckerna hemma i bokhyllan nogsamt arrangerade. Efter författare och inte minst efter författares ursprungsland! De var helt enkelt arrangerade som på ett bibliotek.

Hur ser det ut hemma hos oss då? Böckerna är arrangerade efter författarnas efternamn samt det språk vi har dem på. I tre bokhyllor står alla skönlitterära böcker på engelska, i tre andra alla skönlitterära på svenska. Böckerna på franska och tyska är förpassade till hyllan med diktböcker (pga platsbrist). Vi har också facklitteraturen arrangerad efter genre i andra hyllor. Lite uppluckrat har systemet blivit. De norska och danska böckerna får samsas med de svenska. Och mest störande är dubbla rader i några hyllor…

Efter form och färg? Never in my life! Och gudskelov inte i min makes heller. Jag skulle vara helt vilse…

Viktig fråga kräver långt svar;-)))

